1938 Beatrixvaasje Replica

1938 Beatrixvaasje Replica
©Andries Dirk Copier
Prijs € 89.00

Bestel
 
2002 Willem Alexander en Maximavaasje

2002 Willem Alexander en Maximavaasje
©Willem Noyons
Uitverkocht
 
2005 Alexiavaasje

2005 Alexiavaasje
©Willem Noyons
Prijs € 89.00

Bestel
 
2007 Arianevaasje

2007 Arianevaasje
©Floris Meydam
Prijs € 79.50

Bestel
 
2013 Koningsvaasje

2013 Koningsvaasje
©Willem Noyons 2013
Prijs € 89.00

Bestel
Oranjevaasje.nl is een samenwerkingsverband tussen het Nationaal Glasmuseum Leerdam en Atelier Willem Noyons b.v.
U kunt hier bovenstaande oranjevaasjes bestellen.

Het oranjevaasje is een ambachtelijk vervaardigd object hierdoor kunnen er kleine afwijkingen in kleur en vorm voorkomen. Elk object is uniek.
De genoemde prijzen zijn inclusief b.t.w.

Door de enorme vraag kan het zijn dat uw Oranjevaasje later geleverd wordt. Onze excuses voor eventuele vertraging.


Oranjevaasjes
In 1927 werd het eerste Oranjevaasje ontworpen door Chris Lanooy voor ?de 18e verjaardag van Prinses Juliana. Zo ontstond een bijzondere traditie in ?het ontwerpen van deze kleine, oranje vaasjes voor verschillende gelegenheden rondom het koningshuis. Zoals de geboorte van Prinses Beatrix, 50 jaar bevrijding en de geboorte van Prinses Amalia.? Speciaal voor de oranjevaasjes werd een nieuwe kleur ontwikkeld, warm oranje. Een hele lastige kleur om te maken: hierdoor wil de kleur per vaasje nog wel eens verschillen.

Julianavaasje
Chris Lanooy / Glasfabriek Leerdam, 1927
In 1927 ontwierp de kunstenaar Chris Lanooy (1881-1948) voor de Glasfabriek Leerdam het eerste oranjevaasje, ter gelegenheid van de 18e verjaardag van Prinses Juliana. Het was een geribd, ui-vormig vaasje met een kort opstaand halsje, dat qua vormgeving geïnspireerd was op een oranjeappel. Het werd uitgevoerd in de door Leerdam nieuw ontwikkelde kleur: warm oranje. Het oranje getinte glas was ontstaan bij de zoektocht van Lanooy naar de helderrood glas. Omdat oranje, evenals rood technisch gezien moeilijk te maken is, was de kleur van de vaasjes weinig constant. Door temperatuurverschillen bij de fabricage kon de kleur variëren van oranjegeel tot diep oranjerood. Daarom werd in advertenties gesproken over ‘warm oranje van verschillende nuanceringen’. In 1934 werd dit vaasje opnieuw verkocht als Julianavaasje, maar nu ter gelegenheid van haar 25e verjaardag.

Oranjeappelvaasje
W.J. Rozendaal / Kristalunie Maastricht, 1938
De grootste concurrent van de Glasfabriek Leerdam, de Kristalunie Maastricht, gaf in 1938 een ‘Beatrixvaasje’ uit, ter gelegenheid van de geboorte van de kroonprinses in januari van dat jaar. Het vaasje was ontworpen door W.J. Rozendaal (1899-1971), de vaste ontwerper van Kristalunie Maastricht. Rozendaal tekende al in 1937 vier variaties op een bolvormig vaasje. Het uiteindelijke ontwerp werd in een vorm geblazen, waarna de bol oranje werd gespoten in een voor Maastricht nieuwe techniek: ‘granule’. Daarbij wordt een korrelig email gebruikt. De Kristalunie Maastricht prees het vaasje aan als ‘Oranje-appelvaasje als symbool van de nieuwe vrucht die thans de oranjestam weer siert.’ Opmerkelijk is overigens dat dit de eerste keer was dat in Maastricht de kleur oranje werd gebruikt. Het vaasje werd later ook nog in het wit verkocht, onder de naam ‘Sneeuwbal’.

Beatrixvaasje
A.D. Copier / Glasfabriek Leerdam, 1939
Dit door A.D. Copier (1901-1991) ontworpen vaasje wordt in de volksmond ‘Beatrixvaasje’ genoemd. Op de ontwerptekening, gedateerd 1 juni 1939, wordt hij als ‘oranje appel’ vermeld. Beatrix, geboren op 31 januari 1938, was ten tijde van het ontwerpen al 16 maanden oud, en Juliana was ondertussen hoogzwanger van Irene. Dit zou dus wellicht een ontwerp voor een Irenevaasje kunnen zijn geweest. Of het vaasje zou kunnen dienen ter ere van de geboorten van beide prinsesjes.

Bevrijdingsvaasje
A.D. Copier / Glasfabriek Leerdam, 1945
In 1945 ontwierp A.D. Copier ter gelegenheid van de bevrijding van Nederland het meest bekende oranjevaasje. Dit ui-vormige bevrijdingsvaasje met een diep ingedrukte hals werd machinaal vervaardigd. Dit in tegenstelling tot de andere oranjevaasjes, die mondgeblazen zijn. Over de wand van dit vaasje lopen twaalf uitwendige ribben.

50 jaar bevrijding
Siem van der Marel / Royal Leerdam Crystal, 1995
Vijftig jaar na de bevrijding in 1945 liet de glasfabriek Royal Leerdam een tweetal nieuwe oranjevaasjes ontwerpen door de toenmalige hoofdontwerper van Royal Leerdam, Siem van der Marel, en de externe ontwerper / keramist Jan van der Vaart. Om dit mogelijk te maken zijn de oude glasrecepten uit de jaren veertig opgediept en gebruikt voor de vervaardiging van de twee vaasjes. Beide werden in een gelimiteerde oplage van 200 stuks uitgebracht. Siem van der Marel (1944) was sinds 1966 verbonden aan de glasfabriek Leerdam. Van 1984 tot 2007 was hij hoofd vormgeving en in die functie verantwoordelijk voor het ontwerpen van machinaal produceerbare glasserviezen en gebruiksglas, maar ook van Leerdam Unica en Leerdam Serica.

50 jaar bevrijding
Jan van der Vaart / Royal Leerdam Crystal, 1995
Vijftig jaar na de bevrijding in 1945 liet de glasfabriek Royal Leerdam een tweetal nieuwe oranjevaasjes ontwerpen door de toenmalige hoofdontwerper van Royal Leerdam Siem van der Marel en de keramist Jan van der Vaart. Om dit mogelijk te maken zijn de oude glasrecepten uit de jaren veertig opgediept en gebruikt voor de vervaardiging van de twee vaasjes. Beide werden in een gelimiteerde oplage van 200 stuks uitgebracht. Jan van der Vaart (1931-2000) was van 1968 tot 1991 als docent keramische vormgeving verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Tussen 1994 en 1997 maakte hij voor de Glasfabriek Royal Leerdam ontwerpen voor Leerdam Unica, Leerdam Serica en enkele gebruiksvoorwerpen. Dit oranjevaasje heeft een voor hem karakteristieke geometrische stijl.

Prinses Juliana 90 jaar
Siem van der Marel / Royal Leerdam Crystal , 1999
Ter ere van de negentigste verjaardag van Prinses Juliana ontwierp Siem van der Marel in 1999 een lathyrusvaasje. Het vaasje is speciaal ontworpen voor deze langstelige bloem, de lievelingsbloem van prinses Juliana. Het vaasje heeft een opvallend hoge voet en is gedecoreerd met een oranje vlammotief. Het werd uitgebracht in een oplage van 250 stuks.

Máximavaasje
Willem Noyons / Nationaal Glasmuseum Leerdam, 2002
Ter gelegenheid van het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Màxima Zorreguieta in 2002 zette het Nationaal Glasmuseum Leerdam de traditie voort en voegde een nieuw oranjevaasje toe aan de serie: het Máximavaasje. Dit bolvormig optisch geblazen vaasje met een sterk uitkragende rand werd ontworpen door Willem Noyons. Het werd aanvankelijk in een oplage van 200 exemplaren uitgevoerd, later nog uitgebreid naar 300. Bijzonder aan het ontwerp is dat het vaasje, in de vormgevingstraditie van Noyons, eventueel stapelbaar is.

Amaliavaasje
Menno Jonker / Royal Leerdam Crystal & Nationaal Glasmuseum Leerdam, 2003
In 2003 gaf Royal Leerdam een vaasje uit ter gelegenheid van de geboorte van kroonprinses Amalia op 7 december van dat jaar. Het werd ontworpen door Menno Jonker (1968) en is, geheel in de traditie, een bolvormig vaasje met een kleine hals, geïnspireerd op de oranjeappel. Het vaasje is in een houten optiekvorm met de mond geblazen. In tegenstelling tot alle eerdere vaasjes lopen de resulterende ribben echter niet verticaal met de vorm mee, maar zijn ze horizontaal gericht, een technisch moeilijk uitvoerbare decoratietechniek. ?Het vaasje werd uitgegeven in een gelimiteerde oplage van 500 exemplaren.

Zilveren jubileum van Beatrix
Jelena Popadiç / Royal Leerdam Crystal, 2005
Jelena Popadiç is geboren in voormalig Joegoslavië en vestigde zich in 1984 in Amsterdam, waar ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie. Voor het oranjevaasje ter gelegenheid van Beatrix’ zilveren regeringsjubileum koos Popadic voor een vrouwelijke bolvorm met 25 optieklijnen die de 25 regeringsjaren symboliseren. De insnoering in het midden van de vaas staat symbool voor de celdeling, het ontstaan van al het leven. De kwetsbare textuur aan de binnenzijde van het object wordt beschermd door een dikke laag kristal. Dit vaasje is uitgegeven in twee formaten. Het kleine formaat in een oplage van 1.000 exemplaren en de grotere versie in een oplage van 250 stuks.

Alexiavaasje
Willem Noyons / Nationaal Glasmuseum Leerdam, 2005
Ter gelegenheid van de geboorte van prinses Alexia op 26 juni 2005 gaf het Nationaal Glasmuseum Leerdam een door Willem Noyons ontworpen vaasje uit. Dit kalebasvormige Alexiavaasje is qua vormgeving verwant met het Beatrixvaasje uit 1938, maar heeft als het ware een een Zuid-Amerikaanse toevoeging. Het Alexiavaasje is in een oplage van 3.000 stuks uitgebracht.

Arianevaasje
Floris Meydam / Nationaal Glasmuseum Leerdam, 2007
Op zijn 88ste tekende ontwerper Floris Meydam het oranjevaasje voor het jongste koningskind. Prinses Ariane werd op 10 april 2007 geboren als derde dochter van Prins Willem Alexander en Prinses Máxima. Floris Meydam heeft een bijzonder eigenzinnig ontwerp gemaakt op basis van een uitgekiend maatsysteem, dat hij eerder al in keramiek had toegepast. Het vaasje heeft een oplage van 3.000 exemplaren.

Juliana 100
Siem van der Marel / Royal Leerdam Crystal, 2009
Het honderdste geboortejaar van Juliana was de aanleiding voor een nieuw vaasje in deze reeks. Het ontwerp van Siem van der Marel is opnieuw geïnspireerd op Juliana’s lievelingsbloem: de lathyrus. De vorm van de oranje decoratie verschilt per exemplaar. Dit vaasje werd uitgebracht in een oplage van 2.500 stuks.

Beatrix 75
Menno Jonker / Royal Leerdam Crystal, 2013
Op 31 januari 2013 vierde koningin Beatrix haar 75e verjaardag. Voor deze gelegenheid bracht Royal Leerdam Crystal een nieuw kristallen oranjevaasje uit, naar ontwerp van Menno Jonker. Er zijn 1.000 Beatrix 75 vaasjes vervaardigd. De vorm is gebaseerd op de traditie van de eerste oranjevaasjes: de oranje appeltjes. Dit vaasje heeft een solide basis met een opgaande lijn naar een slanke hals.

K(r)oningsvaasje
Peter Bremers / Royal Leerdam Crystal, 2013
Kunstenaar Peter Bremers had in afwachting van de troonswisseling al in 2009 dit vaasje voor Royal Leerdam Crystal ontworpen. De kleur oranje is alleen bovenin het vaasje aanwezig, vanwege het bekende liedje ‘Oranje boven’. De vorm is gebaseerd op de initialen van Willem-Alexander van Oranje. Dit K(r)oningsvaasje wordt aangevuld door een rank Koninginnevaasje. Het K(r)oningsvaasje is in een oplage van 1.500 exemplaren vervaardigd.

Koningsvaasje
Willem Noyons / Nationaal Glasmuseum Leerdam, 2013
Ook het Nationaal Glasmuseum bracht een nieuw oranjevaasje uit ter gelegenheid van de kroning van Willem Alexander op 30 april 2013. Het vaasje is een ontwerp van Willem Noyons, die zich liet inspireren door de granaatappel. Het granaatappeltje is een vrucht met veel symbolische betekenissen, zoals rijkdom, vruchtbaarheid en vernieuwing van de natuur. Het staat voor de diversiteit en eenheid van het leven. Het vaasje is in een ongelimiteerde, genummerde oplage uitgebracht.
www.oranjevaasje.nl | copyright 2018 | info@oranjevaasje.nl